Friday, February 25, 2011

SEMINAR USAHAWAN TANI MADA

Seminar Usahawan Tani MADA telah diadakan pada 20 Februari 2011 (Ahad) bertempat di dewan Syed Nahar, Ibu Pejabat MADA. Objektif seminar ini adalah mempertingkatkan daya saing usahawan bagi melahirkan usahawan Berjaya serta membuka minda para peserta agar lebih bersedia dan komited terhadap cabaran-cabaran yang bakal dihadapi dalam usaha untuk menjadi usahawan yang berjaya. Secara tidak langsung turut memberi dorongan/motivasi kepada peserta untuk berusaha bersungguh-sungguh dalam memajukan perniagaan mereka masing-masing. Seminar ini telah dihadiri oleh 270 orang yang terdiri daripada golongan usahawan dan pegawai pembimbing MADA.
Antara slot yang dimuatkan adalah taklimat adalah :
      
   1. Strategi Pemasaran Produk-Produk Usahawan oleh Prof Madya Dr.   
        Mohd Sobry  Minai, UUM

   2.  Zakat Mengikut Perspektif Perniagaan oleh En. Mohd Sani bin Harun,
         Jabatan Zakat Negeri Kedah

        3.  Pengurusan Perniagaan Secara Berkesan oleh Dato’ Zubir b. Hj.
              Zabidi, Zuza Food Industries
         
        4.  Bicara petang bersama Usahawan Berjaya oleh Yg. Bhg. Datuk Dr.
              Maznah bt. Hamid






Seminar ini juga turut menyelitkan klinik usahawan bagi membantu usahawan menyelesaikan masalah yang membelenggu mereka. Antara agensi yang terlibat didalam klinik ini adalah kaunter Pegawai pembimbing MADA, Tekun, Agrobank, Jabatan Zakat, Jabatan Agama Islam Negeri Kedah dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Manakala, gerai jualan produk-produk IAT disertai oleh PPK A-I, C-I, E-I, H-II, A-III, C-III dan F-IV serta Gerai jualan buku motivasi Datuk Dr. Maznah bt Hamid.

Kesimpulannya, seminar ini dapat membantu melahirkan Masyarakat Bumiputera dalam bidang Industri Asas Tani dan Asas Tani. Seterusnya, merealisasikan hasrat kerajaan menambah bilangan usahawan Bumiputera yang berjaya dalam bidang perniagaan.

No comments:

Post a Comment