Tuesday, May 28, 2013

Karnival Kahwin-Kahwin dan Majlis Pesta Makanan Tradisional Negeri Kedah

Karnival Kahwin-Kahwin dan Majlis Pesta Makanan Tradisional telah diadakan selama dua hari berturut-turut bermula pada 24 Mei 2013 bertempat di Perkampungan Tradisional Gunung Keriang, Kedah.

Tujuan karnival ini diadakan adalah untuk memperkenalkan perkahwinan moden dan memperlihatkan kembali adat atau tradisi perkahwinan tradisional di samping mempromosikan Perkampungan Tradisional Gunung Keriang seterusnya meningkatkan ekonomi penduduk setempat serta aktiviti perlancongan di negeri ini.

Pelbagai aktiviti disediakan kepada pengunjung antaranya ialah pertandingan memasak, demonstrasi masakan dari Chef terkemuka, persembahan dari artis terkenal Jay Jay, Black, kumpulan Jambu, persembahan tarian tradisional, wayang pacak, pertandingan mewarna, fotografi dan banyak lagi.

Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) turut mengambil bahagian dengan menyediakan pameran yang menampilkan peralatan tradisional yang digunakan dalam kegiatan penanaman padi.

MADA juga turut menghidangkan makanan tradisional kampung negeri Kedah iaitu ubi kayu bersama isi kelapa dan minuman kopi ‘o’ secara percuma kepada pengunjung.

Karnival ini disempurnakan oleh Yang Teramat Mulia Tunku Panglima Besar Kedah Brigediar Jeneral Dato` Seri Diraja Tan Sri Tunku Puteri Intan Safinaz binti Tuanku Abdul Halim Mua`adzam Shah.








No comments:

Post a Comment