Monday, February 9, 2015

Lebih Fokus dan Serius dalam Bekerja – YB Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob

Semua pegawai dan anggota jabatan dan agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani hendaklah lebih fokus dan ambil serius dalam bekerja demi memastikan apa yang disasar olehKementerian dapat dicapai.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato` Sri Ismail Sabri bin Yaakob berkata tahun 2015 bukanlah tahun besenang-lenang dimana tahun 2015 adalah tahun yang serius dimana setiap jabatan dan agensi di bawah Kementerian hendaklah memastikan peningkatkan pengeluaran hasil sebanyak 10% berbanding tahun lepas.

Katanya, demi memastikan peningkatan pengeluaran hasil yang disasarkan, pihak Kementerian menyatakan hasrat dalam membantu Kerajaan dengan memberi penekanan dengan mengurangkan kebergantungan dan import barangan dan melebihkan pengeluaran produk tempatan ke luar negara.

Tambah beliau lagi, terdapat beberapa pembaharuan yang akan dilaksanakan oleh Kementerian antaranya adalah menetapkan pendapatan golongan sasar sekurang-kurangnya RM4,000 hingga RM5,000 sebulan.

Selain itu, beliau juga meminta semua pegawai dan anggota di bawah Kementerian memberi lebih perhatian kepada jihad memerangi orang tengah kerana kebanyakkan golongan sasar masih berurusan dengan golongan tersebut.

Katanya, bagi mencapai sasaran dalam jihad memerangi orang tengah dalam sektor padi, semua pegawai dan anggota yang terlibat hendaklah turun padang sendiri bagi mengubah persepsi golongan sasar terhadap orang tengah sememangnya yang mengaut keuntungan yang lebih selain mendidik golongan sasar mendisiplinkan diri dalam mengusahakan tanaman padi.

Beliau berkata demikian dalam Majlis Amanat YB Menteri 2015 di MAEPS, Serdang pada 26 Januari 2015.

Dalam pada itu, Dato` Sri Ismail Sabri turut menyatakan bahawa negara Malaysia tidak akan mengalami krisis ekonomi dimana Kerajaan Persekutuan masih mampu menguruskan keadaan ekonomi negara.

Katanya, fenomena penurunan harga minyak memberi faedah kepada pengguna dimana setiap pengguna mendapat keuntungan dan penjimatan melalui subsidi yang telah dikurangkan.

Turut hadir sama dalam majlis tersebut, Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato` Sri Tajuddin bin Abdul Rahman, Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato`Mohd Arif bin Ab Rahman, Timbalan Ketua Setiausaha (Dasar) Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato` Haji Raihan bin Sharif, Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan), Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Tuan Haji Azini bin Mohd Shahid, Pengerusi MADA, Dato` Othman bin Haji Aziz dan Pengurus Besar MADA, Tuan Haji Md Zuki bin Ismail.

No comments:

Post a Comment