Monday, May 18, 2015

Enam Strategi Utama Dalam Tingkat Hasil Padi

Terdapat enam strategi utama dalam meningkatkan hasil padi dan juga pendapatan peladang melalui kempen pengembangan MADA.

Pengurus Wilayah IV MADA, Tuan Haji Zainuddin bin Mat Zakaria berkata enam strategi tersebut adalah mematuhi jadual tanaman padi, menggunakan benih padi sah, mengaplikasikan kupon racun, kualiti hasil padi dijaga, sistem penyampaian yang berkesan oleh pegawai-pegawai MADA kepada peladang dan penubuhan estet padi melalui NKEA.

Kata beliau sekiranya peladang dan juga pihak MADA mengamalkan kesemua strategi tersebut, hasil padi dan juga hasil pendapatan peladang dapat ditingkatkan.

Beliau berkata demikian dalam Majlis Perasmian Hari Bertemu Pelanngan dan Kempen Pengembangan PPK 2015 di perkarangan PPK C-IV Kangkong MADA pada 22 April 2015.

Tambah beliau tujuan majlis tersebut diadakan bertujuan bagi menarik peladang-peladang di kawasan Muda menambah ilmu pengetahuan dalam pertanian khususnya padi selain beramah mesra dengan pegawai-pegawai MADA dalam membincangkan masalah tanaman padi yang dihadapi.

Katanya, pelbagai pameran disediakan oleh syarikat racun dan baja yang berdaftar dalam program tersebut bagi menjelaskan penggunaan racun yang betul dan tepat kepada peladang.

Dalam majlis tersebut juga, beliau turut menyampaikan sijil penyertaan kepada peladang-peladang muda yang mendapat tempat kedua dalam Liga Bola Sepak Wilayah IV dan juga sijil kepada ahli-ahli NKEA.

No comments:

Post a Comment