Monday, March 16, 2015

Bantu Rakyat Mengurangkan Tekanan Harga Barang


Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mengambil inisatif bagi membantu rakyat dalam mengurangkan tekanan harga barang yang meningkat walaupun berikutan isu harga minyak turun.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato` Sri Ismail Sabri Yaakob berkata walaupun Kementerian tidak terlibat pengawalan harga barang tetapi ia tidak bermakna Kementerian tidak boleh masuk campur dalam membantu rakyat dengan mengurangkan tekanan harga barang.

Oleh yang demikian, Kementerian melalui pasar tani telah memperkenalkan program turun harga pasar tani dimana sebanyak 73 jenis barangan dijual lebih murah pada kadar 5 sehingga 20 peratus.

Kata beliau yang mahu buktikan bahawa harga barang boleh diturunkan apabila harga minyak turun dan ia semestinya menjadi pilihan kepada pengguna apabila program turun harga pasar tani dilancarkan.

Beliau berkata hasil daripada program tersebut sedikit demi sedikit golongan peniaga mula turunkan harga dan akan terus melaksanakan program bagi membantu rakyat dalam menghadapi masalah kos sara hidup yang semakin meningkat.

Tambah beliau, semua peniaga di pasar tani tidak boleh lagi mengambil barangan dariapada orang tengah mulai Jun 2015.

Dato` Sri Ismail Sabri berkata semua peniaga perlu mengambil terus daripada pengeluar peladang, nelayan atau pusat pengumpulan yang kini sudah mempunyai 100 pusat pengumpulan.

Beliau berkata demikian dalam Perhimpunan Bulanan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di Wisma Tani, Putrajaya pada 24 Februari 2015.

Dalam pada itu, Dato` Sri Ismail Sabri juga turut menyatakan perkembangan Kementerian dimana pada tahun 2014 sub sektor agromakanan telah berkembang baik pada kadar 5.3 peratus atau RM6.5 billion berbanding tahun sebelumnya.

Bagi prestasi dagangan jumlah eksport bahan makanan negara adalah bernilai RM21.2 billion bermula pada januari sehingga oktober 2014 berbanding RM18.1 billion pada tempoh yang sama pada tahun 2013.

Tambah beliau, ia merupakan sumbangan sebanyak 23.2 peratus kod keseluruhan jumlah eksport pertanian negara.

Walaubagaimanapun, beliau masih menegaskan kepada semua jabatan dan agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menambah pengeluaran negara sebanyak 10 peratus pada tahun 2015 berbanding tahun 2014.

Hadir sama dalam perhimpunan tersebut adalah Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato` Mohd Arif bin Ab Rahman, Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan) Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Tuan Haji Azini bin Mohd Shahid, dan Pengarah Bahagian Khidmat Pengurusan MADA, Tuan Syed Zainuddin bin Syed Zain.






No comments:

Post a Comment